
Kursa vērtējums: Eseja (3000 vārdi)
1. Tēmas definēšana
2. Esejas sagatavošana
3. Esejas nolasīšana un apspriešana
"Savstarpēja norobežošanās ir īstenā kritika. Kāda domātāja patiesam novērtējumam tas ir augstākais un vienīgais veids. Jo tā pārņemam domu, domājot līdzi domas radošajā spēkā, bet nevis vajājot nevarībā. Un kam gan tas? Lai tā mēs savstarpēji norobežojoties, atbrīvotos visaugstākajai domas piepūlei" (Heidegers M., Nīče, pirmais sējums, mans tulkojums - M.R.)
[Melnraksts]
Tēmas ierosmēm (sašaurināšanai, precizēšanai, tālākai apspriešanai un definēšanai...)
Benjamins V. Iluminācijas
Lacis A.
Scholem G.
Adorno T. A.
Habermass J.
- a. Valters Benjamins (filosofisks potretējums), balstoties uz viņa paša tekstiem, taču iekļaujot arī dokumentāla rakstura liecības par viņa intelekta atbildēm uz "mūzas" rosinātajām ietekmēm;
Benjamins V. Iluminācijas
Lacis A.
Scholem G.
Adorno T. A.
Habermass J.
- b. Kritika un komentārs (laiks, ..): Benjamins par kritikas uzdevumiem {Valters Benjamins: valodas filosofs}
- c. Tulkotāja uzdevumi: jēdziens un pieredze.{Valters Benjamins: valodas filosofs}
- d. Tradīcija un atmiņa: Benjamins un X (=Heidegers, ...) {Valters Benjamins : vēstures filosofs}
- Modernās pieredzes jēdziens {Valters Benjamins: valodas filosofs}
- f. Vizuālās kultūras abc: Valters Benjamins par "izstādīšanās vērtību".{Valters Benjamins: estētiķis, politiķis, ētiķis}
- g. Vizuālā kultūra: estētika un politika {Valters Benjamins: estētiķis, politiķis, ētiķis}
- h. ... Avoti: Benjamins V. Iluminācijas
Biogrāfiskas ievirzes pētījumi:
Dagmāra Ķimele, Gunta Strautmane. Asja. Rīga: Likteņstāsti, 1997.
Adorno, Theodor W. “A Portrait of Walter Benjamin.” In Adorno, Prisms, trans. Samuel Weber and Shierry Weber. Cambridge, MA: MIT Press, 1981, 227–41.
Scholem, Gershom. Walter Benjamin: The Story of a Friendship. Trans. Harry Zohn. Philadelphia: Jewish Publication Society of America, 1981.
Tackels B.. Walter Benjamin. Une Vie Dans Les Textes, Actes Du Sud, 2009.
Literatūra estētikā:
Adorno T. V. Atskatoties uz sirreālismu // Grāmata, 1991, Nr. 6.
Adorno T. V. Minima morālia // Kentaurs XXI, Nr. 26, 110-127 lpp.
Barts R. Camera lucida. Piezīme par fotogrāfiju. LMC, 2006, Lpp. 13-136
Danto A.S. Lielie vēstījumi un kritiskie principi// Kentaurs XXI, Nr. 28. – lpp. 89-106
Eko U. Inovācija un atkārtojums// Kentaurs XXI, Nr. 28. – lpp. 47-67
Hābermāss J. Modernisms – līdz galam nerealizēts projekts//Grāmata, 1991, Nr. 12. – 20-29 lpp.
Heidegers M. Mākslasdarba sākotne//Heidegers M. Malkasceļi.
Heidegers M. Pasaules ainas laiks // Heidegers M. Malkasceļi
Horkheimers M., Adorno T.V. Apgaismības dialektika, LMC, 2009.
Gadamers H. G. Skaistā aktualitāte. Māksla kā spēle, simbols un svētki. -- Zvaigzne ABC, 2002
Kamī A. Sirreālisms un revolūcija//Grāmata, 1991, Nr. 6.
Kasīrers E. Māksla //Apcerējums par cilvēku. -- R., 1997. -- lpp.134-161.
Kirkegors S. Par ironijas jēdzienu//Kentaurs XXI, Nr. 23. – lpp. 43-58.
Liotārs Ž. F. Postmodernisma skaidrojums bērniem//Grāmata, 1991, Nr. 12. – 8-20 lpp.
Liotārs Ž.F. Postmodernais stāvoklis. Pārskats par zināšanām, LMC, 2008
Merlo-Pontī. Acs un gars, LMC, 2007,
Nīče F. Traģēdijas dzimšana no mūzikas gara. Rīga, Tapals
Nohlina L. Kāpēc nav bijis izcilu mākslinieču?//Mūsdienu feministiskās teorijas. – Jumava, 2001. –261-287.
Ortega i Gasets H. Mākslas dehumanizācija//Grāmata, 1990, Nr. 10.
Sontāga S. Par fotogrāfiju, LMC, 2008.
Vatimo D. Mākslas noriets vai nāve// Kentaurs XXI, Nr. 28. –lpp. 74-84.
Velšs V. Estētikas robežceļi, LMC, 2005
Zimmels G. Lielpilsētas un garīgā dzīve /Latvijas Universitātes zinātniskie raksti - 2000. - 629.sēj. 27.-38.lpp.
Valtera Benjamina, Teodora V. Adorno, Martina Heidegera filozofiskas ievirzes studijas
Bičevskis R. Pieredze kā dzīve. Martins Heidegers un pieredzes metafizika kā dzīves pavediens // dzīvesmāksla: Latvija, Baltija, Eiropa, Rīga, 2008, 82-92 lpp.
Buceniece E. Teodors V. Adorno: Notikums un (ne)iespējamās atvadas no metafizikas //Filosofija. Almanahs, FSI, 2004, 113-121 lpp.
Džejs M. Pārvarot neautentiskuma stigmu: Adorno īstenuma kritika // Filosofija. Almanahs, FSI, 2004, 99-113 lpp.
Freiberga E. Mākslas darbs filozofiskās refleksijas spogulī // Filosofija. Almanahs, FSI, 2004, 128-137 lpp.
Freiberga E. Dzīve viņpus negatīvās patikas? // dzīvesmāksla: Latvija, Baltija, Eiropa, Rīga, 2008, 69-81 lpp.
Kiope M. Daudzpusīgās pieredzes nepietiekamība // dzīvesmāksla: Latvija, Baltija, Eiropa, Rīga, 2008, lpp. 93-102.
Rubene M. Jūtu alķīmija // Dzīves māksla, LMC, 2005, 456-499 lpp.
Rubene M. Aktuālais, tālais un tuvais// Benjamins V. Iluminācijas, LMC, 2005, 456-499 lpp.
*****
Benjamin A. Art, Mimesis and the Avant-Garde. Aspects of a Philosophy of difference, London and New York, 1991.
Benjamin, Andrew and Hanssen, Beatrice. Eds. Walter Benjamin and Romanticism. Walter Benjamin Studies. London: Continuum, 2002.
Benjamin, Andrew and Osborne, Peter. Eds. Walter Benjamin’s Philosophy: Destruction and Experience. London: Routledge, 1994.
Buck-Morss S. The Dialectics of Seeing. Walter Benjamin and the Arcades Project, Cambridge, Massachusets, Lodon, England: The MIT, 1990.
Cadava E. Words of Light: Theses on the Photography of History (Princeton University Press, 1997).
Caygill H. Walter Benjamin: The Colour of Experience. London: Routledge, 1998.
Cohen, M. Profane Illumination: Walter Benjamin and the Paris of Surrealist Revolution. Berkeley: University of California Press, 1993.
Gilloch G. Myth & Metropolis. Walter Benjamin and the City, Cambridge, Polity Press, 1996.
Gumbrecht G.H., Marrinan M. Mapping Benjamin. The Work of Art in the Digital Age, Stanford, California: Stanford University Press, 2003.
Hanssen B. Walter Benjamin's Other history. Of Stones, Animals, Human Beings, and Angels, Berkeley, Los Angeles, London: University of California Press, 1998.
Jay M. “‘The Aesthetic Ideology’ as Ideology; or, What Does it Mean to Aestheticize Politics?” Cultural Critique (1992): 41–61.
Leslie E. Walter Benjamin. Overpowering Conformis, London_Sterling, Virginia: Pluto Press, 2000.
Patt, Lise. Ed. Benjamin’s Blind Spot: Walter Benjamin and the Premature Death of Aura. Santa Monica, CA: Institute of Cultural Inquiry, 2001.
Plate Brent S. Walter Benjamin, Religion, and Aesthetics, Routledge, 2003.
Richter, Gerhard. Ed. Benjamin’s Ghosts: Interventions in Contemporary Literary and Cultural Theory. Stanford University Press, 2002.
Rochlitz R. The Disenchantment of Art. The Philosophy of Walter Benjamin, New York, London, The Guilford Press, 1996.
Smith, Gary. Ed. Benjamin: Philosophy, Aesthetics, History. University of Chicago Press, 1989.
Weigel S. Body- and Image-Space: Re-Reading Walter Benjamin. New York: Routledge, 1996.
Wolin R. Walter Benjamin, an Aesthetic of Redemption. Berkeley: University of California Press, 1994.
+ elektroniski ievietotie teksti, kuru nosaukumus varat paši apskatīt..
Papildus:
Adorno T.W. The stars down to Earth and other essays on the irrational in culture, London ;New York : Routledge, 1994.
Simmel on Culture. Selected Writings, ed. by David Frisby and Mike Featherstone, London, Thousand Oaks, New Delhi: Sage Publications, 1997.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru